Verboden in Amerika

Nederland doet onderzoek naar de cyberveiligheid van EV’s

Slimme auto
Een Chinese slimme auto. Beeld ter illustratie. Foto: Shutterstock, askarim

De overheid doet onderzoek naar de risico’s van slimme elektrische voertuigen voor de nationale veiligheid. In binnen- en buitenland zijn er zorgen dat de grote hoeveelheid data die elektrische auto’s verzamelen, gebruikt kunnen worden voor bijvoorbeeld spionage. De Verenigde Staten hebben vorige maand nog een verbod op Chinese software in elektrische auto’s aangekondigd.

Het onderzoek komt voort uit een motie van Kamerlid Derk Boswijk (CDA), die in april dit jaar werd aangenomen. Volgens Boswijk behoren elektrische auto’s tot “de meest geavanceerde consumentenelektronica”, met een constante datastroom op onder meer het gebied van verkeersveiligheid. “Er komen steeds meer Chinese elektrische auto’s op de Europese markt en er leven veel vragen over cyberveiligheidsaspecten rondom Chinese elektrische auto’s.”

Volgens minister Barry Madlener is de uitvoering van de motie “breed opgepakt” en zijn er inmiddels meerdere werkgroepen opgestart om onderzoek te doen naar de veiligheidsrisico’s van slimme elektrische voertuigen. Deelnemende partijen zijn de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Economische Zaken, Buitenlandse Zaken, Financiën, Justitie en Veiligheid, Defensie, en voertuigenautoriteit RDW, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Eind dit jaar de eerste resultaten, zo belooft de minister.

Amerikaans verbod

De Verenigde Staten kondigden in augustus al aan dat zij waarschijnlijk een verbod gaan instellen op het gebruik van Chinese software in bepaalde typen auto’s. “De uitkomst van de analyse van de Verenigde Staten wordt met belangstelling gevolgd, maar niet automatisch overgenomen”, schrijft Madlener in een antwoord op Kamervragen. “Aangezien de maatregelen die de Amerikaanse overheid gaat nemen nog niet bekend zijn, is het niet in te schatten of deze eisen verder gaan dan de eisen die de EU momenteel stelt.”

Wel wijst Madlener erop dat de EU-regels voor de cyberveiligheid van elektrische auto’s niet gaan over de nationale veiligheid. Afhankelijk van wat er uit het nieuwe onderzoek volgt, worden indien nodig nationale veiligheidsmaatregelen genomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink