Onderzoek

Doorfietsroutes hebben effect: 10 procent meer mensen op de fiets naar werk

Fietspad
De kosten voor de aanleg van een doorfietsroute bedragen gemiddeld een half miljoen euro per kilometer. Foto: Shutterstock, Laurens Jobse

Doorfietsroutes hebben tussen 2010 en 2021 geleid tot tien procent stijging in het aandeel fietsers in woon-werkverkeer. Dat geldt met name voor fietsers bij wie een groot deel van de snelste route naar het werk via het tracé van een doorfietsroute loopt. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences.

Het onderzoek richtte zich op woon-werkverkeer over afstanden van vijf tot vijftien kilometer. De onderzoekers vergeleken het gebruik van auto en fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een logische optie was en een controlegroep die geen toegang had tot zo’n route. Zij keken naar het aandeel fietsgebruik voor beide groepen, zowel voor als na de ingebruikname van de doorfietsroutes. Het resultaat liet zien dat de kans om met de fiets naar het werk te gaan met tien procent toeneemt wanneer een aanzienlijk deel van de route over een doorfietsroute loopt.

Half miljoen euro

Volgens de onderzoekers toont dit aan dat er zelfs in een fietsvriendelijk land als Nederland nog ruimte is voor groei van het fietsgebruik. Dit inzicht is van belang voor beleidsmakers, omdat doorfietsroutes vaak hogere kosten met zich meebrengen dan reguliere fietspaden, onder meer vanwege de aanleg van tunnels en bruggen. De kosten voor de aanleg van een doorfietsroute bedragen gemiddeld een half miljoen euro per kilometer.

Voor de analyse maakten de onderzoekers gebruik van data uit het onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) over de jaren 2010 tot en met 2021. Hierbij werd gekeken naar woon-werkverkeer van vijf tot vijftien kilometer met de auto en de fiets, onder forensen van achttien jaar en ouder. De data zijn gebaseerd op de antwoorden van bijna 29.000 respondenten. Daarnaast hadden de onderzoekers informatie over de planning en status van doorfietsroutes in Nederland, waarbij zij 25 van de veertig doorfietsroutes die eind 2018 voltooid waren, meenamen in hun analyse.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink