Utrecht

Overheden en MaaS-dienstverleners starten samenwerking voor goedkoper deelvervoer

Foto: deelfiets en ov-fiets
Een elektrische deelfiets van Tier en een ov-fiets van in Utrecht. Foto: ANP / Hollandse Hoogte / Gerard Til.

Goedopweg, de provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Amersfoort zijn een nieuwe samenwerking gestart met MaaS-dienstverleners Gaiyo, Umob en VCCR/Automicle. Het doel van het zogeheten MaaS Living Lab is het gebruik van deelvervoer en het ov in de regio te stimuleren. In de mobiliteitsapps van de dienstverleners, waarin de verschillende vervoersvormen beschikbaar zijn, moeten op termijn bijvoorbeeld kortingsregelingen geïntegreerd worden voor inwoners met een kleine beurs.

“Als het gaat om het faciliteren van een gedragsverandering in de regio, merken we dat we publieke belangen hebben en die moeilijk van de grond komen door de markt”, legt Menno van der Linden van de Utrechtse mobiliteitsorganisatie Goedopweg uit. Het gaat dan bijvoorbeeld om het stimuleren van het gebruik van deelvervoer en ov bij mensen met een lager inkomen. “Je ziet in verder gelegen wijken dat het mobiliteitsaanbod kan verschralen. We willen zorgen dat mensen minder afhankelijk zijn van hun eigen auto en meer keuzevrijheid hebben.”

Voor die groep willen overheden kortingsregelingen organiseren, maar dit moet wel rendabel zijn voor de markt. Daarom gaan de overheden met de commerciële partijen om tafel om producten te ontwikkelen die zowel een gezonde businesscase opleveren als maatschappelijke doelen dienen. Daarbij is het zaak dat er voldoende gebruikers gerealiseerd kunnen worden. “Wat we willen is meer ontwikkelkracht, meer massa, om onderzoek te doen. We willen kijken of we de verschillende proposities breder uit kunnen rollen.”

Het tegengaan van vervoersarmoede is daarbij niet het enige doel. Het gaat ook andere regelingen die de  bereikbaarheid in de regio moeten verbeteren en de uitstoot van CO2 kunnen verminderen. “Je kunt bijvoorbeeld het gebruik van deelvervoer stimuleren bij mensen die in een nieuwe wijk komen wonen door middel van een probeertegoed”, aldus Van der Linden. Een ander idee is een kortingsregeling voor het ov voor gebruikers van P+R-terreinen.

Eerdere pilot

Het project borduurt voort op een eerdere MaaS-pilot uit 2022. Toen werkte de regio Utrecht samen met Gaiyo om MaaS beter van de grond te krijgen. Die pilot was redelijk succesvol, blijkt uit een evaluatie die Rebel destijds heeft uitgevoerd. Er is veel van geleerd en de samenwerking verliep prettig. Toch maakten nog maar weinig mensen gebruik van de app. “Er lag veel vast vooraf, ook eisen aan het aanbod van deelmobiliteit waar de dienstverleners weinig mee konden. Er was weinig massa”, zegt Van der Linden daarover.

In de evaluatie staat te lezen dat niet alle deelaanbieders zich wilden aansluiten bij Gaiyo, waardoor de “sublieme gebruikerservaring” ontbrak. “Daardoor blijft het onmogelijk om een goede dienstverlening tegen een aantrekkelijke prijs aan te bieden wat gevolgen heeft voor de groei in gebruikers. Het gebruik van de eigen auto blijft daarmee te aantrekkelijk”, aldus de onderzoekers.

Met deze nieuwe samenwerking verwacht Goedopweg, die de samenwerking coördineert, dat er meer bereikt kan worden. Goedopweg is een samenwerking tussen de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, samenwerkingsorganisatie U10, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De organisatie heeft als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Utrecht te verbeteren en mobiliteit te verduurzamen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink