tegen plannen hoofdlijnenakkoord

Vier grote steden gaan door met invoering zero-emissiezones

Foto: zero-emissiezonebord Den Haag
Ook in Den Haag komt een zero-emissiezone per 1 januari 2025. Foto: ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz.

De vier grote steden gaan definitief door met het invoeren van zero-emissiezones per 1 januari 2025, blijkt uit een rondgang door NOS. Daarmee keren de steden zich tegen de plannen van de regeringspartijen. Die willen juist onderzoeken hoe de invoering kan worden uitgesteld. 

Vanaf komend jaar mogen in een deel van de binnensteden van Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag dus geen vervuilende bedrijfswagens meer rijden. In totaal hebben vijftien gemeenten het plan om een zero-emissiezone in te voeren per 1 januari 2025. In het hoofdlijnenakkoord staat juist het plan om de invoering van de zones uit te stellen, en de uitzonderingen landelijk te regelen. De ondervraagde gemeenten benadrukken tegenover NOS dat zij, en niet het Rijk, gaan over het al dan niet invoeren van de zones.

“Ondernemers willen graag duidelijkheid over de regels”, zo laat de gemeente Utrecht weten tegenover de omroep. “Al vanaf 2014 werken we aan de voorbereiding van de zero-emissiezone in 2025.” Een woordvoerder van de gemeente Den Haag wijst ook op de belangen van ondernemers: “Wij willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben de dupe worden van zwalkend beleid van de overheid”, aldus de woordvoerder. Den Haag werkt ook door aan de uitbereiding van de zero-emissiezone richting de kust.

Gemeenten

Vorige maand liet de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) ook weten dat gemeenten het niet eens zijn met de overweging om de invoering van de zero-emissiezones uit te stellen. Volgens VNG hebben veel bedrijven al geïnvesteerd en voorgesorteerd op de invoering van zero-emissiezones. Uitstel betekent daarom voor ondernemers onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen.

De invoering van zero-emissiezones is gemeentelijk bepaald, maar de centrale overheid kan de invoering wel stroomlijnen met bijvoorbeeld een centraal loket waar ondernemers met vragen terecht kunnen. Ook moet de regering zorgen voor een verkeersbord door een wetwijziging, maar met de val van het vorige kabinet is die wetswijziging controversieel verklaard.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink