SWOV

Onderzoek: aanrijding met SUV pakt vaker slecht uit voor fietser

SUV in Amsterdam
Grote auto's geparkeerd in de Amsterdamse binnenstad. Foto: ANP, Robin van Lonkhuijsen.

Zware auto’s worden steeds populairder. Testorganisatie Green NCAP berekende eerder dit jaar dat de verkoop van grote SUV’s de laatste tien jaar verzevenvoudigd is. Dat deze ‘autobesitas’ veel ruimte inneemt, is wel bekend. Maar zijn SUV’s ook een gevaar op de weg? Ja, maar niet voor henzelf, blijkt nu uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Aanleiding voor het onderzoek waren vragen van voormalig Kamerlid Lisa van Ginneken (D66). In een debat over auto’s op 17 juli 2023 had zij zorgen geuit over de impact van SUV’s op de openbare ruimte, milieu, en specifiek op de verkeersveiligheid.

Uit het onderzoek blijkt dat zwaardere voertuigen een lager risico hebben om ernstig te verongelukken, als zij botsen met een lichter voertuig. Het lichtere voertuig loopt juist meer gevaar. Dit geldt voor auto’s onderling, maar nog meer voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers. Dat is geen verrassing: het is bekend dat verschillen in massa in het wagenpark een nadelig effect hebben op de verkeersveiligheid. De onderzoekers van SWOV konden echter niet specifiek kijken naar SUV’s. De kern van het probleem zit erin dat SUV een term is die gebruikt wordt voor de marketing van voertuigen, maar niet in officiële registratie van ongevallen.

Vorm

Buitenlandse onderzoekers hebben wel kunnen duiden dat SUV’s een gevaar zijn voor lichtere verkeersdeelnemers, schrijft SWOV. “De grotere letselernst bij aanrijdingen met SUV’s leek vooral te komen doordat slachtoffers na een botsing met een SUV op de grond werden geslingerd en daarna ook nogal eens werden overreden”, aldus de onderzoekers. Dit komt niet alleen door het zwaardere gewicht van de voertuigen, maar ook door de vorm van de voorkant.

Bebouwde kom

Wel zijn zwaardere voertuigen een stuk minder vaak betrokken bij ongevallen dan lichtere verkeersdeelnemers. Waarom dit komt, blijkt niet uit het onderzoek. De onderzoekers denken dat het te misschien maken heeft met dat lichtere verkeersdeelnemers zich vaker in de bebouwde kom bewegen. “Omdat binnen de bebouwde kom meer kruisingen voorkomen, en het risico op conflictsituaties daar het grootst is, is het aannemelijk dat lichte voertuigen meer worden blootgesteld aan conflictsituaties, die dan ook relatief vaker materialiseren in ongevallen”, schrijft SWOV. Ook zou het kunnen dat bestuurders zware voertuigen ook meer overzicht hebben, omdat ze vaak hoger zitten en zo overzicht hebben over het verkeer.

Ten slotte hebben elektrische auto’s hebben een lager risico op een ongeval dan brandstofauto’s. Waar dit aan ligt blijkt ook niet uit het onderzoek, maar de onderzoekers denken dat het meespeelt dat elektrische auto’s vaak ook nieuwere voertuigen zijn, “die vaker geavanceerde rijhulpsystemen bevatten die ongelukken kunnen helpen voorkomen”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink