Cijfers ziekenhuizen

VeiligheidNL wil verbod jongeren op fatbike na ‘explosieve toename’ ongevallen

Twee jongens op een fatbike in Lelystad. Foto: ANP / Hollandse Hoogte Venema Media

Het aantal fietsers dat op de spoedeisende hulp belandt na een ongeval met een fatbike stijgt explosief. Als de trend doorzet, is het aantal geregistreerde gewonden in twee jaar tijd veertien keer zo hoog als nu. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er alleen al 33 incidenten. VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, pleit voor een verbod van de fatbike voor kinderen onder de 16 jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigde onlangs al een verbod op opgevoerde fatbikes aan.

VeiligheidNL verzamelde data bij veertien van de 83 Spoedeisende Hulp-afdelingen (SEH) in Nederland. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar werden er meer dan dertig ongevallen met fatbikes genoteerd. Waar in 2022 nog zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp belandden, waren dat er vorig jaar al 59.

Vorig jaar raakten ook twaalf andere personen gewond bij een ongeval waarbij een fatbike betrokken was. Dat waren er in de eerste vier maanden van dit jaar tien. Volgens VeiligheidNL zijn de cijfers slechts “het topje van de ijsberg”.

Opgevoerd

Fatbikes mogen niet harder rijden dan 25 kilometer per uur, maar ze worden regelmatig opgevoerd waardoor ze snelheden kunnen halen tot wel vijftig kilometer per uur. “We denken dat fatbikes dezelfde trends gaan volgen als de e-bike”, zegt Martijntje Bakker van VeiligheidNL.

Demissionair minister Mark Harbers (IenW) kondigde op 29 maart een “breed aanvalsplan” aan waarmee opgevoerde elektrische fietsen en fatbikes moeten worden bestreden. Nu is het al niet toegestaan om op een opgevoerde fiets de openbare weg op te gaan, maar eind dit jaar wordt ook het bezit en gebruik van opvoersetjes verboden.

“Het lijkt tegenwoordig wel alsof iedereen een gevaarlijke ervaring heeft gehad met een opgevoerde elektrische fiets”, zei de minister daarover. “Een fatbike die er nog niet was toen je bij het oversteken in die richting keek, een elektrische fiets die op het overvolle fietspad gevaarlijke inhaal-manoeuvres maakt, of een fietser die door zijn hoge snelheid een veel te ruime bocht maakt”, vervolgt hij. “Enorm gevaarlijk, niet voor niks is het voor deze voertuigen verboden om trapondersteuning te hebben boven de 25 km/u. Helaas zie ik dat dit verbod nog regelmatig wordt overtreden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor Mobiliteit.nl