verkeersveiligheid

Minister Harbers: ‘Een opgevoerde e-bike past niet in een fietsveilig land’

Beeld: minister Harbers
Minister Harbers onderstreepte in zijn toespraak het belang van fietsveiligheid. Beeld: ProMedia, Laura Houtenbrink

Op het gebied van verkeersveiligheid zijn we al een heel eind gekomen sinds de jaren 70, maar het moet beter, vindt minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). Met name de fietsveiligheid is een steeds groter wordend probleem. De minister ziet heil in het dragen van een fietshelm, het straffen van opvoeren, en zelfrijdende auto’s.

Dat zei hij donderdag in een toespraak op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres. Deze week maakte het CBS bekend dat er vorig jaar 684 mensen overleden in het verkeer. Dat zijn 61 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar meer dan tien jaar geleden. “De cijfers onderstrepen de noodzaak om ons te blijven inzetten voor veiliger verkeer”, aldus de minister. Het Rijk heeft tot 2030 een half miljard euro beschikbaar gesteld om een impuls te geven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. “Geld dat goed besteed wordt. In de loop van het jaar zullen we opnieuw geld beschikbaar stellen om de verkeersveiligheid te verbeteren”, zo laat Harbers weten.

Met name de vele fietsdoden (270) verdienen aandacht. “We zien al ruim tien jaar een stijging van het aantal fietsdoden. Daarom leggen we nu de laatste hand aan het meerjarenplan fietsveiligheid.” Dat plan wordt naar verwachting volgende maand gepresenteerd, maar Harbers kan nu al een tipje van de sluier oplichten. “Een opgevoerde e-bike of fatbike past in ieder geval niet in een fietsveilig land. Daarom wordt het bezit en gebruik van opvoersetjes eind dit jaar verboden.”

Helmplicht of niet

Ook het stimuleren van het dragen van een fietshelm staat op de agenda. Harbers is nog steeds geen voorstander van een helmplicht. Hij wil eerst zien wat er bereikt kan worden door vrijwillig helmdragen te stimuleren. “In Denemarken is dat ook gelukt, blijkt uit onderzoek. En als 25 procent een helm draagt zien we al een maatschappelijk omslagpunt.” De minister geeft wel toe dat hij zelf geen helm draagt, alleen op de racefiets. “We moeten van ver komen.”

Ook denkt Harbers dat innovatieve systemen in auto’s de verkeersveiligheid ten goede kunnen komen. “We zien dat veel bestuurders geen idee hebben welke snufjes ze in hun auto hebben zitten.” Ook ziet hij wel wat in zelfrijdende auto’s. Als dat systeem goed werkt zou het bevorderlijk zijn voor de veiligheid, zo denkt hij. “Aanrijdingen zijn er dan niet meer, te hard rijden is er niet meer, rijden onder invloed is er niet meer. Dit soort innovatie gaat ons enorm helpen.” De minister ziet ook graag dat er weer een alcoholslot komt. “Juist omdat er goede effecten zijn kijken we of we het opnieuw kunnen invoeren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink