'Ambitieus mobiliteitsbeleid'

RAI Vereniging vraagt overheid om ‘financiële injectie’ voor elektrisch rijden

Beeld: stekkerauto's aan de oplader in Rotterdam
Volgens de Koninklijke RAI Vereniging zijn de voorgestelde maatregelen essentieel voor de overgang naar duurzame mobiliteit Shutterstock, RossHelen

De Koninklijke RAI Vereniging vraagt de overheid om elektrisch rijden financieel te (blijven) stimuleren. De vereniging vraagt onder meer om de subsidie voor elektrische auto’s voort te zetten en de kilometervergoeding voor mensen die met de fiets naar werk gaan behouden. “Met het huidige beleid raken onze CO2-doelen verder uit zicht en wordt mobiliteit voor steeds meer mensen onbetaalbaar.”

“Nederland heeft behoefte aan een ambitieus mobiliteitsbeleid, dat gericht is op duurzaamheid, veiligheid én betaalbaarheid voor alle burgers”, schrijft Frits van Bruggen, de voorzitter van de RAI Vereniging, in een brief aan informateur Ronald Plasterk. “Dit is cruciaal om Nederland bereikbaar te houden en onze duurzaamheidsdoelen te realiseren.”

Rekeningrijden

De vereniging stelt voor om de fiscale voordelen voor elektrisch rijden voort te zetten, omdat consumenten momenteel ’terughoudend zijn’ in hun overstap naar een elektrische auto. Ook wil de RAI Vereniging dat rekeningrijden wordt ingevoerd, met een milieucomponent. “Dit stimuleert zuinig rijden en beloont de aanschaf van schone voertuigen”, legt Van Bruggen uit.

De belastinginkomsten die de overheid misloopt door elektrisch rijden voordelig te maken moet zij niet dekken door brandstofrijders meer te laten betalen, volgens de vereniging. “Dit voorkomt dat autorijden onbetaalbaar wordt voor een deel van de samenleving.”

Ook moet de overheid de kilometervergoeding voor forenzen die met de fiets naar werk gaan behouden, om fietsgebruik te stimuleren. Ook moet het gebruik van (elektrische) snor-, brom- en motorfietsen aangemoedigd worden voor ‘duurzaam woon-werkverkeer’, zo betoogt de vereniging. “Deze voertuigen leveren een belangrijke bijdrage aan de CO2-doelstellingen van werkgevers en dragen bij aan het verminderen van files.”

‘Financiële injectie’

Ten slotte wil de RAI Vereniging dat de overheid investeert in laad- en tankinfrastructuur voor zero-emissie vrachtwagens, en dat zij deze voertuigen van een ‘financiële injectie’ voorziet. Ook moet er een innovatie- en handelsagenda voor batterijen komen. “Batterijen en auto-onderdelen zijn essentieel voor een duurzame economie”, zo besluit van Bruggen zijn pleidooi.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink