De robottaxi: top of flop?
In de rubriek Langs de meetlat ontleedt de redactie van Mobiliteit Magazine innovaties in de mobiliteitswereld. We sommen de plussen en de minnen op en vragen ons af: is het een kansrijke innovatie? Dit keer: de robottaxi’s.
+ Het lijkt te werken
De zelfrijdende taxi’s, die momenteel vooral in China (Wuhan) en de VS (San Francisco) uitvoerig worden getest, zijn bedoeld om mensen op een gemakkelijke, snelle en veilige manier te vervoeren zonder de inzet van een chauffeur. Het gaat vrijwel altijd goed.
+ Er is politiek draagvlak
Net zoals in China en Amerika is er ook in Nederland sprake van politieke welwillendheid als het gaat om de robottaxi. Coalitiepartij VVD heeft er zelfs een passage over opgenomen in haar programma voor de Tweede Kamerverkiezingen.
+ In theorie zijn ze veiliger
Door de auto’s te voorzien van elke denkbare slimme technologie, zouden de autonome voertuigen veiliger op de weg moeten rijden dan mensen, met minder doden en gewonden door verkeersvallen tot gevolg.
– Er zijn heel veel kinderziektes
De autonome voertuigen vertonen nog veel kinderziektes. Vooral in Amerika is dat het geval. Zo viel in augustus 2023 in San Francisco een tiental zelfrijdende taxi’s van het bedrijf Cruise plotsklaps uit, wat leidde tot een flinke verkeerschaos. Volgens het Amerikaanse bedrijf zorgde een muziekfestival voor problemen met de draadloze netwerkverbinding.
– Robottaxi’s weinig gezagsgetrouw
Ook taxi’s van andere bedrijven laten wel eens een steekje vallen. Zo sloeg in juni in de Amerikaanse stad Phoenix een zelfrijdende taxi van techbedrijf Waymo op tilt nadat deze werd aangehouden door de politie vanwege spookrijden. Volgens verschillende media sloeg de robottaxi daarna op de vlucht, waarbij het autonome voertuig door een rood stoplicht reed. Het leverde Waymo een boete op van de politie.
– Mensen willen een menselijke chauffeur
Zelfrijdende taxi’s maken chauffeurs overbodig. Het belang van het beroep van taxichauffeur mag echter niet worden onderschat. Mensen willen namelijk niet alleen veilig van A naar B, maar zijn ook gebaat bij dienstverlening en sociaal contact. Precies waar een gesprek met de taxichauffeur in voorziet.
Deze rubriek verscheen eerder in Mobiliteit Magazine #1, 2024.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?