Regiovervoer Midden-Brabant schrapt kosten klantenservice na klacht bij ACM
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft deze week een handhavingsverzoek tegen Regiovervoer Midden-Brabant afgewezen. Een verzoeker stede dat de vervoersorganisatie onrechtmatig kosten in rekening bracht voor het bellen naar de klantenservice, waarop Regiovervoer Midden-Brabant besloot het tarief te schrappen.
Volgens ACM heeft Regiovervoer Midden-Brabant inderdaad kosten in rekening gebracht, zo valt te lezen in het afwijzingsbesluit. Om dit te controleren heeft ACM zelf ook naar de klantenservice van de vervoersorganisatie heeft gebeld. “Hieruit bleek dat Regiovervoer Midden-Brabant een informatietarief en een starttarief hanteerde voor het bellen naar hun klantenservicetelefoonnummer.”
Provider
Toen de vervoersorganisatie hier lucht van kreeg, ondernam ze direct actie. Zo liet Regiovervoer Midden-Brabant in een videogesprek, op donderdag 7 december, met ACM weten zijn provider opdracht te hebben gegeven om geen informatie- en starttarief meer in rekening te brengen. De provider heeft de tarieven aangepast, waardoor er sinds 21 december geen tarieven meer in rekening worden gebracht.
Op donderdag 6 februari 2024 heeft ACM aan de verzoeker laten weten daarom geen aanleiding meer te zien om handhavend op te treden. “Handhavend optreden heeft ten doel dat Regiovervoer Midden-Brabant haar handelswijze staakt”, motiveert ACM de beslissing in het afwijzingsbesluit. “Nu Regiovervoer Midden-Brabant haar gedrag al heeft gestaakt valt het doel van het verzoek weg. ACM acht daarom niet doeltreffend en doelmatig te kunnen optreden.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?