Meer zelfstandigheid

Utrecht werkt aan nieuwe verordening leerlingenvervoer: ‘Kosten en druk verlagen’

Stadhuis Utrecht
Volgens de gemeente is een nieuwe verordening noodzakelijk, vanwege de groei van de stad. Foto: Shutterstock/Lars Fortuin

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) in Utrecht werkt aan een nieuwe verordening leerlingenvervoer. De nieuwe verordening moet de druk op het aangepast vervoer (vervoer per taxibus) verlichten en tegelijkertijd de kosten verlagen. 

De nieuwe verordening wijkt op twee punten af van de huidige verordening, die vorig jaar in werking trad. Zo komt de nadruk nog meer op zelfstandig vervoer te liggen en wordt de ov-reistijdnorm verhoogd van 45 naar 60 minuten. Kinderen die langer dan 45 minuten in het ov zitten om naar de dichtstbijzijnde school te reizen, komen nu nog automatisch in aanmerking voor aangepast vervoer.

Meer routes

Volgens het Utrechtse college zijn deze maatregelen nodig, omdat het aantal leerlingen groeit dat recht heeft op aangepast vervoer. Ook gaan ze vaker naar unieke bestemmingen. “Dat betekent dat er meer leerlingen per dag over meer routes rijden”, schrijft het gemeentebestuur in het voorstel aan de gemeenteraad om de huidige verordening aan te passen. “Dat leidt tot een toename van de druk op het aangepast vervoer en een toename in kosten.”

De gemeente hoopt dat laatste te voorkomen. Het college van B&W verwacht dat door de nieuwe verordening de uitgaven met zo’n 185.000 euro zullen dalen. De gemeenteraad buigt zich op 10 oktober over de nieuwe verordening. Als de gemeenteraad de nieuwe verordening goedkeurt, treedt deze op 1 januari 2025 in werking.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.