Van Europa naar China

Komst elektrische touringcars had nodige voeten in de aarde: ‘Pieken en dalen’

Een van de eerste drie elektrische touringcars
De elektrische touringcars werden vorige week vrijdag gepresenteerd. Foto: ProMedia

De eerste drie elektrische touringcars voor het vervangend vervoer van NS zijn een feit. De komst van de volledig elektrische bussen, die vrijdag bij het Postillion Hotel in Bunnik werden gepresenteerd, had echter nog de nodige voeten in de aarde. Een ruim vier jaar durende reis voerde Gebo Tours, Betuwe Express, Kupers Touring en Transvision van Europa naar China.

“Het was een zware bevalling met handdrukken, overeenkomsten en afspraken die niet haalbaar bleken te zijn”, zei Transvision-directeur Laurens van Remortele, het bedrijf dat namens Gebo Tours, Betuwe Express en Kupers Touring als regievoerder optrad, vrijdag tijdens de officiële presentatie van de drie stekkerbussen. “Het was een reis met pieken en dalen. Veel bedrijven zeiden dat het niet mogelijk was, maar we hebben het geflikt.”

Levertijd

De ruim vier jaar durende reis die de vier bedrijven met elkaar aflegden, begon in Europa en eindigde uiteindelijk in China. “We hebben met verschillende leveranciers gesproken en zijn daarbij in Europa begonnen”, zegt Van Remortele tegenover Mobiliteit.nl. “Deze gesprekken begonnen echter midden in de coronaperiode, waardoor het vervoer stil kwam te liggen en daarmee ook de productie van touringcars. Dat heeft het proces enorm vertraagd.”

Doordat er niet geleverd kon worden, merkten de partijen dat de ontwikkel- en investeringskracht van fabrikanten naar de achtergrond verdween. “Het was niet zo dat er onwil was, maar je merkte wel dat er onzekerheid was over de exploitatie van de voertuigen. Het is eeuwig zonde dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt, die achteraf toch niet haalbaar bleken te zijn.”

De spanningen rondom de levertijd van de elektrische touringcars bleef maar voortduren, tot de beurs Busworld Europe 2024, waar de betrokken partijen kennismaakten met busfabrikant Yutong Bus. Daarna begon het balletje snel te rollen. “In China zijn ze heel ver op het gebied van zero-emissie”, merkt Van Remortele op.

Laadinfrastructuur

De elektrische touringcars zijn, na de elektrische touringcar van Nooteboom Tours voor excursievervoer, onder de eerste exemplaren op de Nederlandse wegen. Hoewel de stekkerbussen er nu zijn, wil dat nog niet zeggen dat het avontuur daarmee ten einde is. Sterker nog: de ontdekkingstocht is voor de vier betrokken partijen pas net begonnen. “De komende periode gaan we ervaren hoe het is om de touringcars in te zetten en zullen we uitdagingen tegenkomen”, sprak Transvision-directeur vrijdag de aanwezigen toe, doelend op onder meer de laadinfrastructuur.

Het is eeuwig zonde dat er bepaalde afspraken zijn gemaakt, die achteraf toch niet haalbaar bleken te zijn

“Met onze partners Gebo Tours, Betuwe Express en Kupers Touring hebben we strategische keuzes gemaakt”, verduidelijkt Van Remortele. “Zo hebben we met bepaalde bedrijven in de omgeving van Weert, Herveld en Nieuwleusen afspraken gemaakt op het gebied van laadinfrastructuur. We proberen de bussen zoveel mogelijk op deze locaties in te zetten. Daarnaast hebben alle drie de vervoerders geïnvesteerd in laadinfrastructuur op eigen terrein en zijn er een aantal openbare laadpunten die toegankelijk zijn voor grote voertuigen.”

Ook kijken de partijen naar overkoepelende samenwerkingen met andere sectoren, waardoor verschillende bedrijven gebruik kunnen maken van elkaars laadinfrastructuur. “Denk bijvoorbeeld aan ov-bedrijven. Die hebben ’s nachts honderden bussen aan de stekker staan, die overdag rondrijden. Waarom zouden wij dan geen tijdslot kunnen reserveren om anderhalf uur te laden? Dat geldt overigens niet alleen voor de ov-sector, maar bijvoorbeeld ook voor het groot wegtransport.”

Lof

Ook de inzet van de elektrische touringcars brengt nog de nodige uitdagingen met zich mee. Toch oogsten de vier vervoersorganisaties voorlopig alleen maar lof. “Het is knap om te zien dat de touringcarsector nu deze stapt neemt”, zei Petrouschka Werther, directeur Duurzame Mobiliteit bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). “Ik heb er alle vertrouwen in dat dat met deze partijen goed gaat gebeuren.”

De drie elektrische touringcars hebben op papier een actieradius van minimaal 350 kilometer en bieden per bus plek aan zo’n 50 passagiers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.