Leerlingen- en ouderclubs trekken aan bel over problemen leerlingenvervoer
Leerlingen Belang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) en Ouders & Onderwijs luiden in de media de noodklok over de staat van het leerlingenvervoer. Volgens de belangenverenigingen zijn de problemen erger dan voorgaande jaren. Brancheorganisatie KNV onderschrijft dat beeld echter niet.
Zo zegt LBVSO de afgelopen weken zo’n driehonderd klachten over het leerlingenvervoer binnen te hebben gekregen. Alleen al op maandagochtend waren dat er vijftig, zegt voorzitter Elijah Delsink tegenover Hart van Nederland. “Vijftig klachten in een ochtend, dat is te gek voor woorden. Het lijkt wel of het steeds slechter wordt.”
Lobke Vlaming, directeur van belangenorganisatie Ouders & Onderwijs, trekt dezelfde conclusie. De klachten die de organisatie ontvangt concentreren zich voornamelijk op de provincie Utrecht. “Ouders bellen ons op voor advies, maar dat is best wel lastig omdat wij er ook niet veel aan kunnen doen”, zei Vlaming donderdagochtend in het radioprogramma Utrecht is Wakker (RTV Utrecht). “Veel ouders zijn afhankelijk van het vervoer. Als dat vervoer er niet is, dan is dat een groot probleem.”
Contractovergang
KNV-voorzitter Bertho Eckhardt trekt echter een andere conclusie. In tegenstelling tot LBVSO, constateert hij dat het leerlingenvervoer juist minder stroef verloopt dan voorgaande jaren. “Het gaat op het ogenblik best goed”, zegt Eckhardt. “Wel zie je dat op plekken waar contracten zijn overgegaan naar nieuwe vervoerders, er wat problemen ontstaan. Dat is ook dit jaar weer het geval.”
Daarnaast constateert Eckhardt nog iets anders: gemeenten die op tijd de gegevens van leerlingen hebben aangeleverd bij de vervoerders, ondervinden nauwelijks problemen. Hij noemt daarbij Breda als voorbeeld. “Dat heeft de gemeente, samen met de vervoerder, goed voorbereid. Daar gaat het nu prima, maar het is wel van belang dat ouders elk jaar opnieuw op tijd hun kinderen aanmelden. Anders hebben ze geen vervoer.”
Het aantal klachten dat LBVSO heeft ontvangen vindt Eckhardt lastig te beoordelen. Volgens de KNV-voorzitter moet je klachten altijd in verhouding zien. “Je moet naar het totaalplaatje kijken. Als er bijvoorbeeld vijftig klachten zijn op tienduizend leerlingen, dan praat je over een half procent. Al is iedere leerling waarbij het fout gaat er een te veel.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?