Harlingen trekt stekker uit Futbringer vanwege geringe belangstelling
De gemeente Harlingen wil per 1 oktober stoppen met de Futbringer. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders (B&W) per brief aan de gemeenteraad laten weten. De lokale buslijn wordt maar mondjesmaat gebruikt, waardoor het de gemeente te veel geld kost.Â
De Futbringer werd op woensdag 1 maart 2023 als pilot in het leven geroepen, met als doel om het inwoners gemakkelijker te maken om van en naar het centrum van Harlingen te komen. Op 31 januari werd tijdens een raadsvergadering besloten om de proef tot 31 december 2025 te verlengen en kreeg het in april zelfs een nieuwe dienstregeling.
Piekmaand
Het gemeentebestuur wil inmiddels echter af van de Futbringer, omdat er alsnog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Zo werden in de eerste periode gemiddeld tussen de 6 en 38 ritten gereden. In april, toen de Futbringer een nieuwe dienstregeling kreeg, werden 55 ritten gereden. In mei en juni nam dat aantal weer af en werden er beide maanden slechts 27 ritten gereden.
Dat kostte de gemeente tussen maart en juni per maand gemiddeld ruim 2.600 euro. Per rit is dat 83 euro per rit. Ter vergelijking: de kosten van een enkele taxirit van 3 kilometer zijn maximaal 77,84 per rit. Bij het Wmo-vervoer is dat bedrag 10,29 euro, waarbij inwoners ook nog eens een eigen bijdrage van 1,84 euro betalen.
Stekker
Daarom is het gemeentebestuur voornemens om per 1 oktober de stekker uit de Futbringer te trekken. “Het college is van mening dat, op basis van de huidige gegevens, de Futbringer nauwelijks bijdraagt aan de beoogde effecten, waaronder het deelnemen aan de samenleving”, schrijft het college in de brief. “Hierdoor concludeert het college dat de inzet die de gemeente doet niet rendabel is en dat de kosten van de Futbringer niet in verhouding staan met de maatschappelijk toegevoegde waarde.”
Het overgebleven budget wil het stadsbestuur terugstoppen in de reserve van sociaal domein. Ook wil het college nader onderzoek doen om te kijken in hoeverre een Wmo-maatwerkpas kan voldoen aan het behalen van de beoogde effecten van de Futbringer. “Op basis van de inbreng van taxibedrijf Van der Pol (uitvoerder Futbringer red.), het gebiedsteam en de gebruikers zou dit een mogelijke optie kunnen zijn om kwetsbare inwoners van de gemeente Harlingen zonder zelfstandige vervoersmogelijkheid te ondersteunen en deelname aan de samenleving te verbeteren, eenzaamheid te voorkomen en de zelfredzaamheid te versterken.”
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?