Communicatie

Den Haag past procedures leerlingenvervoer aan na harde kritiek jeugdombudsman

Gemeente Den Haag
Gemeente Den Haag. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock

Den Haag voert vanaf dit schooljaar een aantal wijzigingen door in de aanvraagprocedure voor het leerlingenvervoer. Dat laat de gemeente desgevraagd weten aan Mobiliteit.nl. De gemeente neemt dit besluit naar aanleiding van het jaarverslag van jeugdombudsman Yvette Nass, waarin ze een aantal kritische noten kraakte over de communicatie door de gemeente.

Deze laat volgens haar vaak te wensen over. Zo is te vaak het eerste en enige contact tussen de aanvrager en de gemeente een “summiere” schriftelijke afwijzing. “Dat leidt regelmatig tot stress en conflicten”, schreef jeugdombudsman Yvette Nass in haar in april verschenen jaarverslag. “De kern van het probleem is dat er vaak onvoldoende contact is bij aanvragen. Nu is er vaak pas contact na een afwijzing. Dat moet echt eerder, vaker en beter.”

Om kwesties als deze te voorkomen, heeft de gemeente op het aanvraagformulier voor leerlingenvervoer voortaan als standaardvraag of ouders gebeld willen worden. “Als hier bevestigend op is geantwoord, nemen wij contact op voor een toelichting op hun aanvraag”, vertelt een woordvoerder van de gemeente. “Wanneer er een voorgenomen besluit is tot afwijzing, bellen we vooraf voor een toelichting hierop en met aanvullende informatie.”

Uitvoering

Naast het toekennen of afwijzen van leerlingenvervoer, verliep ook de uitvoering van het vervoer vorig jaar niet altijd even vlekkeloos. “Geregeld kwamen busjes niet, te laat of werden kinderen op verkeerde plekken afgezet”, concludeerde Nass in haar jaarverslag.

“De kwaliteit van het leerlingenvervoer heeft uiteraard de continue aandacht van het college”, laat de woordvoerder weten. Wel signaleert het college van burgemeester en wethouders (B&W) de nodige verbeteringen. “De stiptheid en maximale reisduur benadert de gestelde norm en ook het klachtenpercentage is flink verbeterd.” Tot slot vinden naast de gebruikelijke contractgesprekken ook op directieniveau maandelijks overleg plaats, besluit de gemeente.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.