Op scherp

RMC verliest tonnen op leerlingenvervoer Drechtsteden, wil af van contract

RMC
RMC is sinds 1 november 2022 in Amstelveen verantwoordelijk voor de uitvoering van het Wmo-vervoer. Foto: Shutterstock/Dutchmen Photography

RMC wil een gesprek met de gemeente Dordrecht over het contract met de Drechtsteden voor het leerlingen- en jeugdvervoer. De Rotterdamse personenvervoerder wil af van het contract omdat dit zwaar verlieslatend is, maar de gemeente doet op haar beurt een beroep op de eenzijdige verlengoptie in het contract.

RMC had eerder tegen de gemeenten kenbaar gemaakt de activiteiten in de Drechtsteden te willen staken. De gemeenten gingen daar echter niet mee akkoord, omdat een aanbesteding voor een nieuwe vervoerder geen enkele inschrijving opleverde. De Drechtsteden besloten RMC ter verantwoording te roepen door een kort geding aan te spannen. Pas nadat de concept dagvaarding op de deurmat plofte, draaide RMC schoorvoetend bij.

“Wij zijn bijgedraaid omdat het juridisch niet anders kan, maar we willen nog steeds zo snel mogelijk van het contract af”, zegt RMC-directeur Ties de Ruyter de Wildt, die in april het stokje overnam van Gerry Oosterbaan. “Het contract is zwaar verlieslatend. Dan moet je denken aan tonnen verlies.”

Advocaat

Daarom zou er vrijdag een gesprek plaatsvinden tussen RMC, de gemeente Dordrecht en Stroomlijn, de partij die de regie voert over de taxidiensten in de Drechtsteden. “Daar zou ook een advocaat bij aanwezig zijn, terwijl ik heb verzocht om dat zonder een advocaat te doen. Ik wil namelijk voorkomen dat deze kwestie juridificeert.” Het gesprek ging op het laatste moment echter niet door, nadat de gemeente Dordrecht zich afmeldde.

“RMC is een betrouwbaar bedrijf”, benadrukt de De Ruyer de Wildt. “De gemeenten geven aan zeer tevreden te zijn over de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening. Wij willen deze kwestie op een nette manier oplossen. Ik wil voorkomen dat kinderen hierdoor in de kou komen te staan, maar daarvoor moeten we wel met elkaar om tafel. Als dat constant wordt afgehouden, dan word ik gedwongen om mijn kostenbasis terug te dringen. Daar gaan mensen last van hebben, want dat heeft impact op de uitvoering.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.