Zorgvervoer & Taxi

SFM: ‘Aantal faillissementen beperkt gebleven, maar situatie blijft precair’

Zorgvervoer & Taxi
Foto ter illustratie. Foto: ANP/Rob Engelaar

Het aantal faillissementen in het taxi- en zorgvervoer is in 2023, tegen alle verwachtingen in, beperkt gebleven. Dat concludeert Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) in haar deze week gepubliceerde jaarverslag. In eerste instantie werd verwacht dat er meer vervoersbedrijven zouden omvallen, vanwege het terugbetalen van ontvangen coronasteun.

Hoewel het aantal faillissementen vorig jaar beperkt bleef, blijft de financiële positie van veel bedrijven precair. Bijna de helft van alle vervoersbedrijven (48 procent) schrijft namelijk rode cijfers, blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Panteia.

Daarnaast is het personeelstekort vorig jaar niet kleiner geworden. “Het tekort aan personeel in combinatie met het hoge ziekteverzuim leidde tot uitvoeringsproblemen zoals het niet op tijd rijden”, schrijft SFM in het jaarverslag. “Werkgevers hebben nog steeds veel inspanningen moeten leveren om personeel te werven en te behouden. Voor 2024 voorziet SFM dat het personeelstekort onverminderd groot zal blijven.”

Regelingen

SFM verwacht dan ook dat dit jaar de inzet van bepaalde regelingen, zoals ‘Overgang Personeel Bij Contractwisseling en de Regeling Bij Faillissementen’, gaat toenemen. “Dit komt doordat veel vervoerders tijdens de coronacrisis moeilijkheden hebben ondervonden en achtereenvolgens in 2022 en 2023 te maken kregen met inflatie en hoge kosten, wat de bedrijfsvoering flink onder druk heeft gezet. Bovendien kan het terugbetalen van te veel ontvangen steunmaatregelen nog een grote impact hebben op de financiële gezondheid van deze bedrijven.”

Ook verwacht SFM dat de vraag naar zorgvervoer de komende jaren verder stijgt, vanwege de toenemende vergrijzing. De vraag naar personeel, met name chauffeurs, zal hierdoor verder toenemen, waardoor de uitvoeringsproblemen van vorig jaar ook dit jaar dreigen te ontstaan. “Dit onderstreept de noodzaak om door te gaan met het promoten van het vak, het ziekteverzuim verder terug te dringen en het stimuleren van goed werkgeverschap.”

Issue

“Tegelijkertijd dwingt dit tekort de branche ook om met opdrachtgevers na te gaan in hoeverre het vervoer slimmer kan worden uitgevoerd, zodat dezelfde vervoersvolumes met minder chauffeurs kunnen worden uitgevoerd”, vervolgt SFM zijn verhaal. “Dat komt tevens de betaalbaarheid van het vervoer ten goede, hetgeen naar de toekomst toe, vanwege de aangekondigde bezuinigingen in 2026, steeds meer een issue zal blijken te zijn.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is redacteur van Mobiliteit.nl en TaxiPro.